Är vi avlyssnade? | Spajder

Torget

Är vi avlyssnade?

Är vi avlyssnade?

Du har säkert funderat på det, kanske diskuterat det med vänner och familj. Häromdagen satt du med en bekant och pratade om något så ovanligt som tapetsering, och senare samma dag är ditt Facebook-flöde fullt av reklam för tapeteter och tapetklister. Hur kommer det sig, lyssnar mobilen på oss?

Sedan röstassistenternas inträde har spekulationer om avlyssning tagit fart på allvar. Numera kan du ju faktiskt styra tekniska apparater med din röst, så varför skulle de inte kunna lyssna på oss i smyg? Kan det verkligen vara så att den där otäckt precisa och indiskreta reklamen bara är ett sammanträffande?

Nej, helt slumpartat är det faktiskt inte.

Därför blir du inte avlyssnad

Företagen som vi misstänker avlyssnar oss, bland andra Meta, Apple och Google, hävdar bestämt att de inte tjuvlyssnar på sina användare. ”Avlyssningen sker endast när du till exempel aktivt använder röstinspelning”, säger dem. Och ja, det finns anledning att vara misstänksam mot dessa storpampar, men nu väljer vi att tro på dem.

”Varför?”, undrar du kanske då.

Av två särskilda skäl, faktiskt. Först och främst så har ingen, trots åtskilliga försök, lyckats rättfärdiga konspirationen. Någon borde väl ändå ha knäckt koden vid det här laget? Och faktum är att våra datorer och mobiltelefoner är för slöa för att konstant avlyssna oss. Att spela in, konvertera inspelning till text och skicka till server skulle ta alldeles för mycket datorkraft och batterikräm. Någon skulle upptäcka det, särskilt tillverkarna av mobiltelefonerna.

Så varför får du reklam om tapetsering?

Svaret är att vi lämnar spår efter oss på internet som till exempel Facebook (Meta) skapar profiler av. När du söker på Google så lämnar du spår. När du går med i en Facebook-grupp så lämnar du spår. När du… ja, du förstår. Vi lämnar spår efter oss överallt. Och dessa spår ger annonsörer möjligheten att träffsäkert rikta sin reklam mot dig.

Och som om inte det vore nog så kan Facebook-annonsörer även skapa målgrupper utifrån vad dina vänner är intresserade av. Så ibland kan du få särskild reklam för att din Facebook-vän har varit i farten. Ja, du hör ju – du kommer inte undan i första taget.

Men – du kan vara lugn

Exakt hur Facebook och andra sociala medier väljer vem som ska få reklamen när en annonsör ska annonsera, det vet ingen riktigt. Men du kan vara lugn med att du inte spelas in. I stället kan vi konstatera att det är olika smarta algoritmer – smartare än oss – som gör precis det de är skapta för: de visar relevant innehåll för dig. Och – däribland – (tro det eller ej) reklam om tapetsering.